måndag 10 oktober 2011

Ridå


Äntligen är det dags för årets första konstsömnadsprojekt, denna gång en applikationsövning med tema ridåer. Detta kommer att resultera i att jag blir innehavare av ännu fler provlappar, fyra olika prover på ridåer ska jag ha hunnit avverka innan veckan är slut, och förutom att leta tyger, klippa ut alla delar till alla prover och tråckla sömsmåner, så har jag idag hunnit med ett prov. Det som jag sydde var ett prov på en ridå i ylle med oblekt linne på baksidan, och tokig som jag är ville jag uppleva alla detaljer, så jag har provat både polyestertråd och bomullstråd, och jag har till och med sytt med en kortare tråd för att få lära mig att fästa tråden på ett snyggt och proffsigt sätt. Vad gäller material i tråden skulle jag välja bomull i det här fallet, den var betydligt lättare att dra åt lagom hårt, polyestern ville som glida tillbaka. En intressant iakttagelse som jag ska fortsätta experimentera med på nästa prov.

Med kalkerpapper har jag märkt ut var de olika delarna ska sys fast.

På de olika delarna har jag markerat sömsmåner med en tråckeltråd.

Med hjälp av dessa tråckelsömmar kan jag sedan vika sömsmåner (blå del) och sedan placera den över intill den bredvid liggande delen (grön del).

Dags för sömnad. Stygnet sys enbart som en prick på ovansidan.

Färdigsytt, den övre sömmen är sydd med polyestertråd, och den nedre med bomull.

Avigsidan. Här syns sömmarna som långa stygn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar