söndag 2 oktober 2011

En massa göra

Här syns tydligt de två varparna, den övre varpen är en mönstervarp. 

I fredags var det återigen dags att klippa ner väven och solva, skeda, knyta fram och knyta upp trampor. För tredje gången på samma varp. Och som inte det vore nog så varpade jag en till liten varp (den vägde bara 14 gram) som jag satte på en separat pådragningskäpp, som jag senare knöt fast på den gamla varpens pådragningskäpp. Med andra ord: I morgon ska jag väva Moorman, en teknik utvecklad på 1970- talet för bildvävning. Vad jag förstått av mina lärare så är det inte fullt så meckigt att sätta upp en Moorman egentligen, utan att mycket av mecket nu beror på att det är en provväv med många olika tekniker.

Två uppsättningar skälspröt krävdes också.

Förvävningen.

Prov på hexagonlapptäcke.

I övrigt har jag blivit sjuk under helgens gång, men har som tur är min alldeles egna gentleman Börje som pysslar om mig, medan jag själv pysslar på med mitt textila utövande. Bland annat har jag börjat prova på att sy lapptäcken för hand efter att ha fått en massa pappmallar i form av hexagoner i somras när Börjes morföräldrar hade utrensning i samband med en flytt. Det jag sytt här är mest på prov, eftersom jag planerar något större och mer välkomponerat sedan. Mina tidigare erfarenheter med lapptäcken har inte gjort mig särskilt sugen tidigare, så det var roligt att faktiskt hitta en teknik för lapptäckssömnad som jag gillade.

Ett begynnande påsömsbroderi. Hoppas jag.

Jag har även tagit tag i lite UFO - eliminering samt mitt begär efter att få brodera, och bestämt ett motiv i något som ska föreställa påsöm. Det jag broderar på är ett par tvåändsstickade vantar, som jag stickade i somras då jag bestämde mig för att lära mig tvåändsstickning en gång för alla. Jag kommer troligtvis att behöva handledning från boken jag utgick ifrån ett bra tag till, och eventuellt någon slags läromästare innan jag kan säga att jag faktiskt KAN. Tack och lov för att jag fick boken av Börjes snälla föräldrar i sommargåva, så jag slipper vara beroende av ett bibliotek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar