söndag 8 januari 2012

Det kan bli bra, det kan bli kitsch


Låter kanske motsägelsefullt att jag som är dekorationssjuk inte gillar kitsch, men så är det. Och nu har min dekorationssjuka smittat av sig på lapptäcksmastodonten, och alla hexagonerna ska få ett litet motiv. Och när jag lade ut det tidigare i kväll såg det hoppfullt ut, inte för mycket av den kitsch som jag fasar för. Jag har rent av börjat fundera på att sy ihop det jag fått till, men det får nog vänta lite till.


Jag har dock lärt mig något nytt idag, nämligen atlassöm. På min senaste hexagon, där jag broderar ett motiv hämtat från en kyrkmålning av Albertus Pictor, har jag några ganska stora fält som ska fyllas, och som var för stora för bara plattsöm. Då provade jag atlassöm, vilket verkar fungera bra, så nu ska jag bara öva mig på det.

1 kommentar:

  1. tjusigt...och atlassöm har jag för mig härstammar från medeltiden..?
    har sett den i en av mina broderiböcker tror jag

    SvaraRadera