söndag 22 januari 2012

Beslut att fatta


Sedan i onsdags har det gått trögt i min lövverkstad, blommorna som jag hade tänkt mig brodera hade jag inte bestämt färg på, och jag bestämde mig för att återigen gå på broderigarnsjakt i mina lådor och påsar efter blå garner. Det gav resultat tre gånger, två så misslyckade att jag glatt sprättade upp allt som jag nogsamt broderat och fäst trådar på, så misslyckade att jag inte fotograferade förödelsen. Mitt problem har varit att garnerna i sig har varit jättefina och passat ihop, även när jag lagt dem ovanpå tyget. Men så fort jag satte stygnen i tyget har färgerna visat sig vara för mörka och för lila, och allting har försvunnit in i bottenfärgen till ett osynligt ingenting. Igår gick jag då min tredje garnjakt och hittade två klarare blånyanser som äntligen fungerade. Det svåraste med att brodera på en färgad bakgrund är enligt mig just detta fenomen, när det man tänkt sig brodera har samma färg som bakgrunden, att hitta rätt nyans som inte försvinner. Men nu verkar just detta färgproblem ha löst sig, och jag har snart kommit på hur jag ska göra med det som inte är broderat ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar