fredag 25 november 2011

Trastrolleri

Påslakanet från Myrorna.

Efter gårdagens uppdatering gick jag raka spåret ner till förrådet för att botanisera i mattrasorna, och hittade ett påslakan som jag köpt på Myrorna förra året, eftersom jag fastnade för mönstret och färgerna, och givetvis för att jag trodde att jag skulle få användning för det.

Byxorna från H&M samt den begynnande trasväven.

Jag hittade också ett par byxor från H&M, utslitna efter endast tre-fyra månaders användning, sparade även dom i tron om att de skulle komma till nytta en dag. Och givetvis eftersom jag mådde illa över tanken att slänga något såpass nytt och redan utslitet. Dessa fynd, och lite andra trasor också, tog jag med till skolan i hopp om att inspirationen skulle komma när jag väl satt i TV-substitutet vävstolen.

Dagens vävda bit.

Jag hade klart för mig att jag ville väva slarvtjäll i en mer organiserad form än min sittpuff som jag vävde förra året. När jag sen började klippa och riva i mina tyger kom jag på att jag skulle använda just byxorna till slarvtjäll, och påslakanet rev jag både på bredden och längden för att få olika effekter. Just nu märks inte det så mycket, men jag tror och hoppas att det kommer lite senare.

Runt slarvtjällen syns trasor rivna på bredden, och lite ovanför syns trasor rivna på längden.

Framsidan och baksidan.

Givetvis har jag också klappat om min flossa lite idag, och förundrats över två saker som rör den. Dels över hur tuff baksidan är, och dels över hur mycket damm en flossa kan producera. Vävstolen kommer att behöva en rejäl storstädning när jag är färdig i den

Dammiga trampor under vävstolen.

1 kommentar:

  1. oj oj nu är du igång igen! Vilken raketfart du har!

    ha en skön första advent!

    SvaraRadera