torsdag 17 november 2011

10 cm om dagen

Mattan i sitt nuvarande tillstånd.

Idag gjorde jag upp en tidsplan över mattprojektet, som ju har verkat vara ett hopeless case för min del ett tag nu, på grund av den sena garnleveransen. Men idag kläckte jag som sagt en intelligent idé, att väva tio centimeter om dagen. Det betyder, att eftersom min väv är en meter lång, borde det ta tio dagar. Det i sin tur skulle betyda att jag blir tillräckligt klar i tid till redovisningen. Bra, på sätt och vis, men jag hatar tidspress.
Just idag hade jag bara möjlighet att väva på eftermiddagen och kvällen, men trots det har jag kunnat hålla mitt mål om tio centimeter. Och idag kom jag fram till det röda mönstret, och kunde äntligen se hur det kommer att se ut. Om man stryker med handen på mattan kan man känna konturerna, och det var precis vad jag ville, då det röda har en lite högre nivå. Det börjar bli spännande nu, jag känner mig lite som ett barn på julafton. Jag vill ju veta hur det här fortsätter, det finns något oerhört tillfredsställande i att bygga ett mönster.

Givetvis var jag helt enkelt tvungen att prova med bandet också medan jag kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar