måndag 4 oktober 2010

Ny färgningskunskap

Min färg


I en vit labbrock, i en skum källare, med ett ondskefullt och galet skratt.... ibland, så lärde jag mig idag en hel del om reaktivfärgning för lin och bomull. Ärligt talat har jag haft svårt för sånt som har med kemi att göra, och jag har egentligen ingen riktigt bra erfarenhet av att färga. Men idag gick det över förväntan, även om jag tror att det blev felräknat någonstans. Färgen jag skulle göra hette Brun E - 2R, och under hela färgningsprocessen såg den mörkröd ut. Inget fel med färgen eftersom jag gillar rött, men jag hade som föreställ mig typ lerbrun, eller nåt sånt.

Fyra nyanser av... typ brunt?


I morgon ska jag färga ännu en reativfärg, och det ser jag framemot. Först i övermorgon ska jag få prova syrafärger på yllegarn.

Från vänster ses bomullsgarn med 5% färgblandning, bomullsgarn med 2% färgblandning, lingarn och bomullsgarn med 1 % färgblandning och bomullsgarn med 0,25 % färgblandning.

2 kommentarer:

  1. Vilken thriller. Från svart-vitt till brunt! Vad kan det bli i morgon? Det blir väl inte rosa!!!
    Jag hoppas på lila (HEHEHE=elakt fniss).
    Undrar om ni kommer att få färga med indigo nån gång eller om det bara handlar om exakta och förutsägbara färger?

    SvaraRadera
  2. Åh, jag blir så avundsjuk! Jag har ju, kanske till skillnad från dig, alltid tyckt bra om att leka med kemiska vätskor i labbrock i konstiga laboratorier/källarlokaler. Dock inte alltid med ondskefullt skratt.

    Idag hade vi genomgång på tidiga järnåldersbåtar och deras byggtekniker. Spännande! Jag är lite småpepp på att bli båtbyggare nu...

    SvaraRadera