söndag 24 oktober 2010

En födelsedagspresent

 
Börje poserar i sina revlingar.

En fördel (och även nackdel) med att ha textil, hantverk och slöjd som främsta intresse, är att man kan göra många presenter själv. Åtminstone till de som uppskattar det, och en sådan person som uppskattar sånt är min pojkvän Börje. Han är den i min närmaste krets som flitigast beställer och önskar sig saker av mig, i utbyte mot att han gör saker till mig förstås!


I födelsedagspresent önskade han sig revlingar, en slags handledsvärmare för fiskare på västkusten förr i tiden, som fanns besrivna i Hemslöjden 2009/1. Personligen var jag inte överlycklig över hans önskan, det var en enkel sak att göra, men jag vill ju gärna hitta på själv! Jag har lite smått börjat inse att man kanske inte behöver göra allting till mästerverk och konstverk, utan att det faktiskt går bra att utgå från en enkel beskrivning och ändå göra en fin present till någon. Uppskattade blev de i varje fall, och det vär ju bra. Börje har själv börjat röra sig mera till sjöss, eftersom han går en båtbyggarlinje på folkhögskola, vilket var bakgrunden till hans önskan. Det var efter en utfärd med skolan, på segelbåtar, som han insett fördelen med att ha något skydd för handlederna. Garnet jag använde var ett tunnare tvåtrådigt ullgarn som jag hittade på en loppis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar