fredag 22 oktober 2010

Ny färg

I verkligheten är det lite mörkare, men inte ser det för blått ut.

Färgen jag råkade färga i tisdags, som jag trodde blev fel, blev betydligt bättre än jag vågade hoppas på. Istället för den blågröna nyans som jag trodde jag skulle få, fick jag en murrig mörkgrön, som blev alldeles underbar! Personligen tror jag att skillnaden mellan provet och tyget beror på två saker, dels att tyget som jag provfärgade var tunnare och dels att jag sedan färgade i tvättmaskin gjorde sitt också. Det är en betydligt mer våldsam process i tvättmaskinen, vilket jag tror påverkade en hel del.


Även den här är betydligt mörkare, defenitivt inte så här blek.

Igår blev det ännu en oplanerad färgning, denna gång med fyra delar brunt och lika många delar oliv. Målet var att få en brun som inte var för röd, men denna gång klantade jag mig inte som vid det gröna tyget. Nu var jag dessutom mer säker på vad jag höll på med också, och fick ungefär den nyans jag letade efter.


Provväv i slarvstjäll.

Igår var det även dags för provvävning, vilket jag gjorde med andra trasor än de jag kommer att använda sen. I provväven har jag provat olika bredd på trasorna, och lite slarvtjäll. Bredden är jag ganska säker på nu inför den riktiga vävningen, men slarvtjällen kommen jag nog mest att improvisera fram. Lövhögar är ju också improviserade, så varför planera för mycket?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar