fredag 4 september 2009

Toileprovningen

Idag hade vi provning av toile, och jag var livrädd. Rädd för att jag skulle ha gjort ryggen för bred, rädd för att ha gjort ärmarna för smala, rädd för att ha höjt eller sänkt bysthöjden för mycket eller för lite, osv. Med andra ord, jag är rädd för att göra allting fel. Och ännu räddare för att få en tillsägelse om det.
Givetvis, invänder pedagoger, lär man sig av sina fel. Men lätt att få in det i sin lilla hjärna!

Okej, toileprovningen gick, trots mina farhågor, ganska bra ändå. Ingen sa att jag gjort fel. Mamma, du hade rätt IGEN!
Det som hände var att vi blev indelade i grupper om tre eller fyra personer. Vi fick turas om att prova vår personliga toile, varpå dom övriga fick stå runt en och dra, nåla och konferera om vilka åtgärder som borde vidtas för att få en så perfekt och veckfri toile som möjligt. Att sy haute couture är ett evigt veckjageri. Det var allt, egentligen. Och det var ett väldigt behagligt sätt att prova toile på, och kanske en av dom första gångerna som jag klarat av ett grupparbete.


Min toile framifrån. Det här är efter provningen.

Min toile bakifrån.


Efter lunch hade vi modellteckning, då vi i grupper fick utföra olika övningar. Jag tyckte att allt jag ritade var kladd. Jag var hela tiden övertygad om att det jag gjorde skulle betygsättas inför alla mina kurskamrater vid lektionens slut. Tack och lov blev det inte så, i stället lades alla teckningar ut på ett bord och vi fick välja ut den vi tyckte bäst om och berätta varför. Jag kanske skulle ta och göra något åt den där Prestations-Maria, som förpestar min tillvaro med skyhöga krav och dåligt självförtroende.

Men det får bli en annan dag. Just för tillfället befinner jag mig i Vännäsby, där jag har min pojkvän och mitt linland. Och denna gång är det delvis för linlandet som jag är här. Nattfrosten är på väg nu när det börjar bli höst, och innan den första nattfrosten måste linet ryckas. Tillsammans med min Börje har jag kommit fram till att denna linryckning måste ske imorgon om jag ska ha någon chans att få vara med om den. Därför kommer linlandet att vara prio ett på min lista imorgon.

1 kommentar: