måndag 14 maj 2012

Intensiva maj



Maj månad har varit här i lite drygt två veckor, och det märks inte minst på HV skola. Bilväven fick jag panikbrodera färdigt, och jag har faktiskt inte vecklat upp den sen en vecka tillbaka. Jag måste snart göra en hängmontering, men det vill jag helst inte tänka på just nu.



Mattan och jag har återsett varandra, just nu är den inneboende på Nordiska museet. Där ligger den rätt så bra tycker jag, jag känner mig lite mer tillfreds just nu, men inte helt nöjd riktigt än. Tillslut kommer jag nog att kunna leva med skönhetsfelen. Jag vill i alla fall rekommendera ett besök på Nordiska och utställningen Väv, där min och mina klasskamraters mattor finns utställda.


Enskilda projektet är i gång, och jag har valt konstsömnad och yllebroderi igen. Men den här gången är det i stort format i form av en cirkel på en meter i diameter. I morgon blir det färgning av broderigarner och bottentyg som kanske ska bli mörkrött. Det kanske slutar med att jag inte är helt nöjd i vanlig ordning, men just nu är jag väldigt peppad på det här projektet.

Ny korg för mina handarbeten.

Och mitt upp i allt detta så fyller jag år i dag! I förrgår firade jag med en del av den närmaste familjen och Börje, och som det anstår en textilare som jag så fanns det givetvis några presenter med textil anknytning.

Britt-Marie Christofferssons bok Stickning- ett hantverk att utveckla.

Lagom till enskilda projektet! Yllebroderier - Berättande folkkonst från Norden av Annhelén Olsson.


1 kommentar:

  1. nämen oj grattis i efterskott!! och jag ska absolut besöka din matta!

    och du du måste bli nöjd någon gång du gör så fina saker sååååå!! ;-))

    SvaraRadera