lördag 30 april 2011

Hemläxa


För bara någon vecka sedan var jag fortfarande allergisk mot applikationer, mycket på grund av en lärare från gymnasiet. Inget illa menat om denna lärare, som i övrigt var bra, men varje gång som jag avslutat ett sömnadsprojekt, tyckte jag alltid att hon sa: "Ska du inte ha en liten applikation på den här?". Till dessa applikationer användes flisofix och liknande, och sedan syddes de fast med sicksack på maskin. Det är fortfarande inte den sortens textil jag fastnar för.


Innan jag började idag såg det ut så här.

Men de flesta allergier verkar ju gå att bota nuförtiden, så även denna.
Vi hade formgivningen samma dag som vi fick påsklov, vilket var sämsta tänkbara timing. Accesoarprojektet var precis avslutat, jag var helt slutkörd eftersom jag hade haft så mycket att göra, och egentligen hade jag en annan idé när jag kom till formgivningen. Men eftersom den innefattade mitt favoritmaterial ull, som vi verligen inte fick använda som bottentyg i detta projekt, så gick hela idén i stöpet, i alla fall för det här projektet. Ursprungsidén har jag sparat till ett annat tillfälle.


För att jag ska veta vart jag ska lägga de olika bitarna, har jag kalkerat av hela skissen på ett mönsterpapper. Det ha jag sedan sytt fast i bottentyget, så att jag enkelt kan lägga det över applikationen när jag arbetar. Den fungerar som en karta, där alla mönsterbitarna är uppmärkta med bokstäver eller siffror, för att jag sedan ska kunna lägga rätt bit på rätt plats.

Men eftersom min tankeverksamhet låg på minus, gjorde jag bara något, utan mening, innehåll eller symbolik. Och just då tyckte jag att mina skisser var fulast i världen. Men påsklov kan göra underverk, mina skisser är inte precis i klass med Monet, men de dög uppenbarligen till ett applikationsbroderi.


Mönsterbitarna har jag även kalkerat av på ett annat mönsterpapper, uppmärkta givetvis. Dessa klipper jag ut, för att sedan använda som mall. Sträcken på bitarna visar hur trådraken ska gå i den utklippta biten.

Hittills har det bara varit roligt, trots att bara förberedelserna tog en hel dag. Men det var det värt, jag har insett tjusningen med att arbeta i ram, snacka om full kontroll eftersom jag plötslig kan använda båda händerna. Underbart.

Här passar jag in en utklippt bit under "kartan".


Så här långt kom jag i dag. Min lärare från gymnasiet hade kanske rätt i att applikationer kan vara snyggt ibland, men det beror nog på sammanhang förstås.

2 kommentarer:

  1. Riktigt snyggt och grafiskt :) längtar efter resultatet!

    SvaraRadera
  2. Vilken vackert hemläxa du gjort!
    ha en skön söndag

    SvaraRadera