måndag 1 november 2010

Tillbaka till färgeriet

I maskinen.

Att arbeta med mattrasor är roligt och inspirerande, men det finns en otroligt stor nackdel: Det går inte att riktigt beräkna hur mycket som kommer att gå åt, ett faktum som idag skickade mig tillbaka till färgeriet. Som tur var fick jag färga i tvättmaskinen igen, annars hade det blivit både tungt och tröstlöst. Det blev brunt denna gång, och nu fick jag en annan brun nyans än förra gången, trots att det var samma procent. Men det blev en vacker chokladbrun i alla fall, och det är jag mycket glad för. Men jag var lite orolig, eftersom det såg så mörkt ut i maskinen.


Resultatet.


Före soda.

Samtidigt färgade jag guldgult i en gryta, som först såg apelsinorange ut. Men sen fick jag erfara vad lite soda kan göra för underverk. Det blev en otroligt stark färg, trots att jag bara hade 1% färgämne. Det beror på att färgpulvret var starkare, 150%, och trots att jag tog mindre än vad man vanligtvis gör av vanliga färgpulver så blev det en så stark färg att jag trodde att jag räknat fel.


Efter soda


Men båda mina färgningar har gått bra idag, imorgon ska jag koka ur den gula, vilket kan göära färgen en aning svagare. Sen ska jag också färga grönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar