onsdag 21 april 2010

Färgknarket

I en buske utanför garveriet hängde vi våra fägningsexperiment på tork.

Låter kanske lite fel, men beskriver ändå bäst det vi idag höll på med. Precis som det låter så har vi lekt med färger idag. Fiskskinn och diverse fettgarvat har vi färgat i lökskal, indigo, krapp och koschenill. Tråkigt nog blir det inte så värst hållbart, men det är ju vackert ett tag.


Ett av mina fiskskinn som legat i krapp. Det blå i bakgrunden har legat i indigo.

Givetvis har jag gjort annat, bävern har dock inte ingått så mycket i dagens göromål eftersom den torkar. Däremot har jag fått tre skinn färdiga idag, och en barkgarvad pung har jag börjat mjukgöra. Imorgon ska jag börja mjukgöra en fettgarvad pung, som just nu ligger i blöt.


Pungen som jag håller på att mjukgöra.

Bävern Berna.

Dessutom har koskinnet som jag ska göra kängskor av garvats färdigt, idag togs det upp, räcktes, fettades in och händes ut. Sammanlagt är det en halv kohud som jag delar med skinnfröken Aja.


Min och Ajas kohud "Rosa" till vänster. Till höger är det som vi tror är Rosas framdel, som tillhör två andra tjejer i klassen.

På sömnadsfronten har jag också lite nytt, jag har sytt lite på fälltäcket det vidunderliga och påbörjat mitt förskinn. Dessa två projekt ligger nu och mognar tills imorgon, då jag förhoppningsvis vet hur jag ska fortsätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar