tisdag 2 mars 2010

Vantar med mera

Vanttoille.

Denna vecka kommer temat vara vantar. Och det bästa av allt är att vi får bestämma helt själva vad vi vill göra för vantar, vilket är roligare än att alla gör samma. Jag har bestämt mig för att göra västergrönländska vantar, dels för den intressanta tummen. Men jag kommer att göra vissa förbättringar, och hittills har det börjat likna riktig mönsterkonstruktion.
Sen har det varit aktivitet i garveriet, där kossorna skrapats. där och då fick jag veta vad äppelmosfläckar i koskinnet var för nåt. Det är en slags röta där köttsidan lossnar från narven, och nästan går igenom. Vad det beror på vet inte äns vår lärare Aja.


Sista fårfällen till fälltäcket.

Vidare har jag arbetat med min sista fårfäll till mitt kommande fälltäcke, och trampat ur kalk ur två skinn. Inget av dessa projekt är färdiga än.

Avkalkning genom trampning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar