torsdag 25 mars 2010

Fett sa räven...

Arbetet med rävarna har fortsatt under dagen, samtidigt som sämskarna rökts. Äntligen, eftersom man kan få plats för andra projekt istället.
Sämsken gick i alla fall bra, jag var hela tiden orolig för att det skulle förlimmas, trots att det är tredje gången som jag röker sämsk.
Räven har jag skrapat nästan färdig. Det är hittills det fetaste djur jag arbetat med. Men det är också ett spännande djur, skinnet är jättetunnt så det går lätt hål. Därför är det tur att den är täckt med massor av päls som döljer de hål man råkar göra.


Såhär mycket fett, plus mycket mera får plats i en räv.

Andra projekt som kommit igång idag är fårpungar. Just nu har jag dem i ett kalkbad för att få bort håren. Detta är i nuläget så "äckligt" att jag väljer att inte visa några bilder just nu.
Dessutom har jag äntligen kokat te till min killingpåse. Dessutom fick jag ner killingen i det utspädda teet också vilket får ses som en framgång.


Tekoket i garveriet. Detta te är allt annat än drickbart, dels eftersom det kokas i garveriet men också för att det kokar i en timme vilket gör det mycket starkt och beskt.

En annan killing har hamnat i en pyr, bestående av hönsbajsvatten. Skinnet ska bli ett glacéskinn, och pyren är en del av processen.

Riktigt vad det är bra för har jag egentligen inte förstått, men det här är pyren i alla fall.

Vantarna som jag broderar på har långsamt börjat förvandlas till nåt i stil med Horror Vacui, men det går långsamt framåt.


Vantarna i nuläget.

I morgon blir det inget schemalagt hantverk, eftersom vi skinnare tillsammans med skolans smeder ska ha brandutbildning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar