torsdag 20 januari 2011

Nya spånadskunskaper

I två dagar har vi på HV-skolas Textilhantverk: basår haft våra två dagar spånad. Det skulle vara väldigt grundläggande, med ull, lin, spinnrock och slända, så jag gick dit och trodde jag mest skulle fräscha upp lite gamla kunskaper. Givetvis blev det så också, men jag passade i stället på att prova olika spinnrockar, och lära mig det här:


Tidigare har jag bara spunnit lin på kam och spira, vilket jag på denna kurs fick veta var svårare än det här sättet. På bilden har jag en lintåga som jag fäst i båda ändarna i ett band jag har om midjan. Sen spinner jag från mitten på tågan. Personligen föredrar jag nog spiran fortfarande, men om inte annat är det alltid bra att ha lite alternativ. Jag har trots allt ingen egen spira, och en massa vackert lin i mina gömmor. Tråden blev helt okej också.

1 kommentar:

  1. Är det spiran som brukar vara krusidullig sak och en fästmansgåva....

    SvaraRadera