fredag 27 augusti 2010

Temadag på Rosendals trädgård

Rosendals trädgård.

Ärligt talat, jag har aldrig varit särskilt fascinerad av trädgård och odling och sånt, förmodligen eftersom jag inte har den minsta tillstymmelse av gröna fingrar. Därför var det med en viss nervositet som jag gick till skolan idag, eftersom vi skulle ha en temadag på Rosendals trädgård tillsammans med Högre Textil Hantverksutbildning, och det enda jag visste var att vi skulle smycka äppelträd med diverse saker som skulle finnas tillgängliga i form av växter och sly. Jag hade heller aldrig besökt Rosendal, jag hade knappt hört talas om det. Sen gör temadagar med grupparbeten mig nervös oavsett, förmodligen dåliga erfarenheter från grundskolan och gymnasiet.


Stomme till min fallfruktsfångare.

Men det mesta löste sig på plats, vi blev hänvisade till dom delar av odligarna som vi fick använda, vi fick tillgång till ën silverpil, samt två stora containrar med skrot och lite sisal-, bomull och lintråd som skolan tog med. Vi blev indelade i grupper, och min grupp bestämde sig för att arbeta utifrån ett gemensamt tema, Fallfruktsfångare, och göra varsin tolkning av hur en sådan kunde se ut.


Jag tog bort mangoldbladet, och vävde in de färgade stjälkarna i hönsnätet.

Själv blev jag mest inspirerad av mangolden. Den fanns i alla möjliga färger, och möjligheten att få arbeta med färg ville jag inte missa nu när projektet på skolan heter Svart/Vitt. Jag började med att göra en stomme av hönsnät, som jag sedan vävde in mangoldstjälkar och tagetes i. Mer avancerat än så blev det inte, men det blev ganska effektfullt ändå.


Den färdiga fallfruktsfångaren.



Här nedan följer lite bilder från dagen på delar av installationerna som mina kamrater på HV har gjort. De kommer att sitta kvar under helgen för allmän beskådan, så passa på att gå och titta om ni är där. Man får leta lite bland äppelträden, för installationerna är inte samlade på ett och samma ställe.


















1 kommentar:

  1. Så otroligt häftiga saker. Jag gillar din fångare skarpt. Underbara höstfärger. Åsa

    SvaraRadera