torsdag 26 augusti 2010

Stockholm

På busstationen i Hammarstrand.

Så var jag äntligen installerad i Stockholm. Ny stad, ny skola, nya kurskamrater, nya  studieuppgifter, nya muséer att besöka, nytt hem, nytt trådlöst modem (med en tre meter lång sladd kopplad I DATORN), nytt ALLTIHOP!!! Det är första gången som jag bor riktigt själv, i Ume hade jag ändå Nikki som höll mig sällskap.
Resan ner till Stockholm var ett äventyr i sig. Sammanlagt hade jag två väskor på hjul som var hanterbara, en supermegajättestor hockeytrunk på hjul som säkert vägde lika mycket som mig, en vandringsryggsäck samt min kånken och en tygkasse. Hur vi klarade det på buss, genom Sundsvall till fots, på tåget, genom alla våningar i tunnelbanan, på tunnelbanan i rusning (där är det kanske alltid rusning?) till Kista, för att nästa dag åka tunnelbanan från Kista till Centralen, upp genom alla våningar i tunnelbanan, till pendeltåget och på pendeltåget till Skogås, det är en gåta. Jag gör helst inte om det. Särskilt trött är jag på att bära och släpa, det har jag gjort varje dag, på ett eller annat sätt, från onsdag förra veckan till tisdag den här veckan.
Att installera sig i lägenheten gick väldigt fort, för så mycket saker hade jag inte med mig egentligen. Men jag kan avslöja att de flesta av väskorna innehöll garn. Konstigt... Jag kan också berätta att det inte har blivit så väsrt mycket handarbete under de här dagarna. Det känns.
Att börja HV har också varit lite av ett äventyr, jag har blivit tvungen att lära mig att åka både pendeltåg och spårvagn, inget av det hade jag provat för en vecka sen. Sen har det varit den vanliga nervositeten, den som handlar om lärare, skoluppgifter, studiemedel och studiekamrater. Det första vävprojektet har vi fått, med den upphetsande titeln Svart/Vitt. Kankse inte drömprojektet för en färgknarkare som jag, men det kan väll också vara nyttigt.
Jag har dessutom sett till att börja utforska de mest centrala delarna runt Sergels torg också. och två muséer har jag hunnit besöka, Medeltidsmuséet och Skansen. Men jag har fått så mycket intryck redan, så jätte mycket har jag inte kunnat ta in av det.
I morgon ska jag med resten av skolan bege mig till Rosendals trädgård, där vi ska ha temadag.

1 kommentar:

  1. Jippi, kontakt igen. Har saknat dina ulliga trådar och tankar. Hoppas du får en bra dag på Rosendal. Där är iallafall inte bara svart-vitt! Åsa

    SvaraRadera