onsdag 8 februari 2012

Igår och idag

Japanguld och pärlor nedsytt med läggsöm.

Jag har haft rätt så bråttom med Liljevalchslövet de senaste veckorna, så bråttom att jag glömt att berätta vad som händer på skolan, som igår till exempel när jag fick jättemycket gjort. Jag provade läggsöm med japanguld, och precis som allt annat jag hittills provat under det här projektet så var det jättekul. Jag har också provat att brodera med kantiljer, en spiralformad metalltråd som man kapar, trär på nålen och sedan sy ner. Också jätteroligt. Imorgon kommer jag att sy i guldfärgat läder, och kanske prova något mer med pärlor eller paljetter.

Kantiljer och stavpärlor.

Det jag ska ta itu med imorgon.

Broderiet på våtspänning.

Liljevalchslövet var ändå det som upptog större delen av dagen, då jag fick dispens från min lärare att våtspänna det istället för att ägna mig åt metallbroderi. Jag har tidigare aldrig våtspänt något så stort, och just nu är det anledningen till varför jag inte har någon känsel i min högra tumme. Trots det ser jag mest framemot eftermiddagen i morgon, när jag ska ta ner härligheten, och sätta fast det på lövet. Lövet har jag därför klätt i svart alltyg, för att skona broderiet.

För att hålla tyget på plats satte jag först häftstift...

... för att sedan använda mig att häftpistolen.

1 kommentar:

  1. ååå så mycket roligt du prövar på!
    ditt löv blir jättefint...jag är inte alls nöjd med mitt, men vad göra nu....för sent att backa!

    SvaraRadera