söndag 27 februari 2011

UFO attack!!!

Helgens UFO.

Efter en veckas provvävning, med diverse olika besvär, så bestämde jag mig för att ta tag i ett UFO denna helg. Jag valde min linnesärk, i ett tyg jag spann inslag till och vävde själv för fyra år sen, började sy i för två år sen, och som delvis bara legat sen dess. Jag kom inte särskilt långt, det blev en del sprättande eftersom jag inte helt och hållet minns hur jag tänkte egentligen.
Lite bilder på vävar från den gånga veckan, en plockväv och en rosengång. I morgon blir det ytterliggare några fler prover.

Plockväv med halvkrabba, dukagång, krabbasnår, snärjväv, och ryaknytar, samt en rad slingerväv.


Bunden rosengång.


'
Närbild på ett litet färgexperiment längst upp på väven. Det är exakt samma rödfärg, och jag ville se hur den betedde sig med olika kalla färger med olika trampning.

1 kommentar:

  1. Ä det krabbasnår som syns som små bollar i romber? Förknippar det så starkt med gamla brunbeige loppisdraperier som man lägger åt sidan... Där finns verkligen utrymme för att göra nytt! Det är ju egentligen en så häftig teknik och nu när rya blivit så modernt borde ju detta också kunna attrahera köpare.
    Och rosengång är alltid så vackert.Biten med färgövergångarna närmast kameran är så fin tycker jag.
    Träffade förresten en damastväverska i fredags!Eleonor Gidlund fråb JonErsgården. (lammköttleverans)

    SvaraRadera