lördag 19 februari 2011

Ropa inte hej



Idag kom jag fram till att jag kanske tagit ut olyckan i förväg. Ända sen jag började med mina blå människor har jag haft broderiångest, eftersom jag är så fixerad vid att allt måste se naturtroget ut. Men efter att nästan ha broderat klart min jamtlandstaus, så ser hon varken ut som Plupp eller något hämtat ur Avatar. Klokt av mig att brodera färdigt istället för att riva upp. mest nöjd hittills är jag med skobanden, där jag i stället för stygn gjort en diagonalfläta i miniatyr. Personligen gillar jag viggflätor i kypert bäst, men det skulle ha blivit lite för mycket detaljer på en liten yta.
Nu ska denna stårs förses med en brudkrona karaktäristisk för jämtlandssömmen, samt en friare. Nedan följer en bildkavalkad som visar hur jag gjorde skobanden i miniatyr. Samma teknik används när man gör bredare band, oavsett om man gör tuskaft eller kypert.

Först delas trådarna in i två lager, så att man får ett skäl.


Sedan för man in den yttersta tråden från det nedre lagret trådar som ett inslag.


Packa till med fingret.


Därefter plockas ett nytt skäl, man börjar med den yttersta tråden från övre lagret.

1 kommentar:

  1. Så häftiga skoband! Skall bli spännande att se hur du gör kronan. För att inte tala om friaren :)

    SvaraRadera