onsdag 28 juli 2010

"Vad mycket grejer du har!"


Förrådet hos mamma.

En sak jag ofta får höra av alla möjliga sorters människor, undrar om de försöker skylla ifrån sig i vissa fall? Jag tror det finns de som äger betydligt mer än mig. Det är för övrigt något av det värsta jag vet att få höra av andra människor, som inte inser vidden av min passion för hantverk. Hantverk tar plats, med redskap, material och även böcker och arbetsplats.
I alla fall har jag och mamma varit ute i hennes lägenhetsförråd idag, där jag skulle gräva fram allsköns ting som jag kommer att behöva i Stockholm om några veckor när jag flyttar in. Nyttiga saker mest, Fast även böcker som jag tycker är relevanta, om hantverk och färglära främst.
Under dagen har vi hunnit med mycket annat, trots att jag gick igenom så gott som varenda låda, så var vi nästan klara innan tolv. Det betydde att vi kunde uträtta några ärenden på byn, på PROs loppis fyndade jag stålstickor och fina virknålar. Dessutom besökte vi Hammarstrands nya hamburgerhak, Smulans grill, som ägs av vänner till min familj.

Kängsko nummer två tar form.

I vanlig ordning när det gäller mig, har dagen innehållit ett mått hantverk också, ovandel nummer två håller jag på att sy fast, och i morgon beräknar jag att jag är färdig med det. Sen är det bara skaften kvar, innan formningen och smörjningen tar vid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar