söndag 13 december 2009

Monsterväven

För ett tag sedan fick jag en idé. Givetvis handlade denna idé om temat på Vävdesign som jag ska jobba efter. Så i måndags frågade jag min lärare vilken vävstol som var bredast. Den var 160 cm i skedbredd, vilket var lite för litet, men fick duga. Den här veckan har därefter bestått i att varpa, förskeda, dra på och solva en väv som består av sammanlagt 2480 trådar. Varje moment har tagit mig en dag minst, och vid pådragningen var jag evigt tacksam över det faktum att jag hade kurskamrater. Fyra personer höll i min varp, en lade spröt och jag höll i kugghjulet. Fyra personer har röda händer efter det. I skrivande stund pustar jag ut efter min mastodontsolvning från igår, som höll på från tio på förmiddagen och fram till tio i nio på kvällen.
I morgon däremot ska jag och Börje baka inför jul, i bland behöver man lite semester.

2 kommentarer:

  1. Men! Du kan ju inte skriva så där utan att berätta vad för slags väv det är och vad det ska bli? Blir ju nyfiken!

    SvaraRadera
  2. Ojoj Så många trådar!
    Och jag håller med Lillemor, man blir otroligt nyfiken :D

    SvaraRadera