lördag 3 oktober 2009

Fiberfestivalen


På bilden demonstrerar jag en diagonalfläta.

I helgen pågår Fiberfestivalen på Slöjdarnas hus i Vännäsby, och idag har jag suttit där och demonstrerat bandflätning av olika slag, och även lärt ut hur man flätar en fyrkantsfläta till dom som varit intresserad.
Det är alltid roligt tycker jag att bli tillfrågad om att få demonstrera slöjd, dels tycker jag att det är viktigt att sprida tekniker, som till viss del ibland är bortglömda, och det är också roligt att träffa dom som faktiskt har minnen av den teknik som man demonstrerar. På något sätt lockar också man människor att ta kontakt när man slöjdar, nästan som hundtricket! Det är nog dags att på allvar handarbeta mer offentligt tycker jag, varför inte ha ett stickkafé varje dag?
Tack Lillemor och Kia för en jättemysig festival för fibernördar som oss!

När jag flätar använder jag mig av en klyka i ene, som jag stöder i magen. Det är ett jättepraktiskt hjälpmedel om man vill ta med sig sin påbörjade fläta, och man behöver aldrig hitta någonstans att knyta fast den heller. Dessutom väger den nästan ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar