onsdag 14 november 2012

Intensivt



Lövet använde jag som en färgreferens.

Med fokus på mina studier har bloggandet uteblivit, och sedan förra inlägget, har jag hunnit börja på ett nytt projekt, även det ett konstsömnadsprojekt. Denna gång har uppgiften varit en kvadratmeter, och temat varit micro/macro. I början av terminen hade vi en temadag då hala skolan skissade ute i naturen utifrån ovan nämnda tema, och jag kände mig oerhört inspirerad av mossa, eller närmare bestämt det som växte i den. Jag vet såklart inte vad det heter, men det ser ut som trattar som sticker upp ur mossan, nästan som känselspröt och jag gillade dem. När jag sedan satt och skissade inför projektet tog jag intryck av det symmetriska mönstret från kottar, och jag använde mig också av spindelvävens uppbyggnad. Det slutade så här:


Min stora skräck varje gång jag ställs inför ett sånt här projekt är att jag inte kan vara ärlig mot min stil, och risken finns hela tiden att jag tolkar allting bokstavligt, tar en genväg i något abstrakt tänk som jag inte förstår, för att senare sluta i nåt rörigt tjolahej som definitivt inte är jag. Jag har insett, speciellt under det senaste året, att jag inte kan vara abstrakt utan att vara konkret i grunden, samt att jag omedvetet strävar efter symmetri och ordning eftersom jag är i stort behov av det i mitt liv i övrigt. Det är nog vad som hände mig i det här projektet.

Två av sammanlagt sju färgbad.

Alla bitar utom en på våtspänning.

Men trots att nu formgivningen gick så bra, så var jag i vanlig ordning väldigt trögstartad, eftersom jag är så fruktansvärt kinkig med färger. Faran med en allt för fin blyertsskiss är just det att det inte blir bra när man färglägger. Men efter vecka ett in i projektet hade jag valt färgställningen och vecka två gick åt till färgning. Jag har nog aldrig haft så ont i tummarna som efter den färgningsveckan, alla tyger ska ju läggas i spänn medan de torkar. Vecka tre kom jag äntligen igång med själva arbetet, och vecka fyra har jag helt enkelt bara sytt, för att givetvis inte hinna klart i tid. Men jag vet att min lärare väntar på färdigheten, både på detta projekt och förra projektet, så jag kämpar för att dessa projekt inte ska hamna i ett UFO-skrymsle.

Bakgrunden tar form.

"Trattarna" sys på. Jag har i skrivande stund sex stycken kvar.

I mitten ska den här stjärnan in.

Så när jag inte skriver om vad jag planerar att göra för examensarbete eller om Karin Larssons konstnärsskap, eller för den delen lär mig lägga upp tre olika sorters budgetar samt bokföring, så ägnas tiden till detta. Efter nästa vecka hoppas jag att allt lugnat ner sig lite, men det tror jag knappast, med tanke på att det snart är jul efter det.

2 kommentarer:

  1. Jag fullkomligt älskar trattarna!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle tro att det är trumpetmossa som du syftar på, dessa små underbara grågröna trattar som man kan finna lite överallt. Jag vet inte om det är det korrekta namnet, men det är det namn som jag alltid har hört, bland annat av gammelfarmor. Gör ett googlebildsök på trumpetmossa, så får vi veta om det är den.
    Din kinkighet vad gäller färger, är ju inte direkt någon nyhet :-p Jag har fortfarande kvar teckningar som du gjorde i späd ålder, bland annat en racerbåtsförare,en bild på Smulan som dricker vin samt en bild på regn(!).
    Ditt behov av symmetri är antagligen ett behov av ordning och detta är tydligen en ärftlig egenskap. Inte total ordning, men väl en ordning i det som andra kallar kaos. En egenskap att ha allt liggande överallt, men att veta exakt var varje sak är. Men jag kan ju ha fel även där. Säg till när du vill ha dina bilder så kan jag skicka eller maila dem.

    /Pappa

    SvaraRadera